Η φοίτησή μας στο Νηπιαγωγείο σε λίγους μήνες θα ολοκληρωθεί και έτσι αρχίσαμε να ετοιμαζόμαστε σιγά σιγά για το μεγάλο σχολείο! Η γραφή του Ντίνου έχει εξελιχτεί πολύ αυτή την χρονιά και αυτό που έχω καταλάβει είναι ότι πρόκειται για ένα τελειομανές πιτσιρίκι! Αγαπημένη μας ώρα είναι εκείνη του μεσημεριού που χαλαρώνουμε στο τραπεζάκι δραστηριοτήτων. Προσπαθούμε να γράψουμε γράμματα και τις πρώτες μας δισύλλαβες ή τρισύλλαβες λέξεις. Κάποιες φορές προσπαθούμε να τις συλλαβίσουμε κιόλας! Προγραφή- Συλλαβίζουμε με κάρτες πρώτης ανάγνωσης και πάμε να πούμε ωραία πράγματα σήμερα εδώ. Νέο άρθρο στη στήλη μου Back to School. Πώς οι κάρτες πρώτης ανάγνωσης θα βοηθήσουν το παιδί σου.
Αρχικά, θέλησα να του ετοιμάσω έναν πίνακα με την αλφάβητο! Μιας και είχα χαρτόνια διαθέσιμα, επέλεξα ένα γαλάζιο για φόντο το αγαπημένο του χρώμα και με ένα άλλο λευκό έκοψα στρόγγυλα συννεφάκια όπου θα έγραφα το κάθε γράμμα. Πεζά και κεφαλαία πλάι πλάι! Σχημάτισα 24 συννεφάκια, ένα για το κάθε γράμμα, με την βοήθεια ενός κουπάτ για τάρτα! Την ήξερες εσύ αυτή την χρησιμότητά του?😅)
Πώς οι κάρτες πρώτης ανάγνωσης θα βοηθήσουν το παιδί σου
Προγραφή-Συλλαβίζουμε με κάρτες πρώτης ανάγνωσης
Έπειτα έγραψα σε κάθε συννεφάκι το κάθε γράμμα! Ο μικρός είχε την ιδέα δίπλα από αυτό να γράψουμε τις πρώτες λέξεις που μας έρχονται στο μυαλό που ξεκινούν με το γράμμα αυτό! Έτσι και έγινε!Κολλήσαμε τα λευκά συννεφάκια με τα πεζά και κεφαλαία στο γαλάζιο χαρτόνι μας και αυτό με τη σειρά του στον μαυροπίνακά μας! Το πιτσιρίκι έβαψε τα γράμματα και τις λέξεις με μαρκαδόρο, χρώματος της επιλογής του, ώστε να γίνει πιο ευχάριστο και ζωηρό!
Αυτές οι κάρτες είναι το ίδιο χρήσιμες για ένα παιδί που φοιτά στην Α’ Δημοτικού!
Μην ξεχνάμε πως δεν μπορούν όλα τα παιδιά να κατακτήσουν τη γραφή και την ανάγνωση από το Νηπιαγωγείο!
Εκτός από την προγραφή προσπαθούμε να συλλαβίσουμε αρχικά και έπειτα να διαβάσουμε ολόκληρη την λέξη που συναντάμε κάθε φορά! Πιο συγκεκριμένα αυτό το κάνουμε όταν είμαστε στο super market ή στο δρόμο. Δεν αφήνουμε πινακίδα ή ταμπέλα ασχολίαστη! Με την βοήθεια καρτελών πρώτης ανάγνωσης την προσπάθεια να τον μάθω να συλλαβίζει! Εκτύπωσα τις καρτέλες, τις κόψαμε μαζί με τον μικρό και έπειτα τις πλαστικοποίησα! Το ”παιχνίδι” είχε μόλις αρχίσει!
Πώς οι κάρτες πρώτης ανάγνωσης θα βοηθήσουν το παιδί σου
Προσπαθούσα να κάνουμε τον ήχο του κάθε γράμματος, όπως μας έχει υποδείξει η δασκάλα! Δηλαδή το Άλφα δεν το φωνάζουμε με το όνομά του αλλά ως “Α”, το Βήτα ως ”Β” (ούτε βου, σκέτο β), το Γάμα ως ”γ” (‘οχι γου) και πάει λέγοντας! Αφού προσπαθήσαμε να συλλαβίσουμε την κάθε λέξη την γράψαμε με μεγάλη ευκολία στο αγαπημένο του τετράδιο!
*Τις καρτέλες πρώτης ανάγνωσης τις βρήκα και τις εκτύπωσα από εδώ!*
Παρόμοια δουλειά κάναμε και με τις κάρτες της αλφαβήτας με ζωάκια που θα σου δείξω παρακάτω! Τις εκτύπωσα από εδώ. Τις πλαστικοποίησα και αυτές και ξεκινήσαμε το παιχνίδι! Αρχικά, τις ανακάτεψα ώστε να μην είναι με την σειρά τα γράμματα! Του ζητούσα να μου βρει το κάθε γράμμα που του έλεγα! Έπειτα το έγραφε στο χαρτί -μικρό και μεγάλο- και προσπαθούσαμε να συλλαβίσουμε την λέξη που βλέπαμε να αρχίζει από το γραμματάκι αυτό!
Πώς οι κάρτες πρώτης ανάγνωσης θα βοηθήσουν το παιδί σου
Το παιχνίδι με τις κάρτες και τις καρτέλες το ξεκίνησα περισσότερο για να ξεκινήσουμε να συλλαβίζουμε! Τα γράμματα της αλφαβήτας τα αναγνωρίζει ο μικρός και αγαπημένη του ασχολία είναι να βλέπει λέξεις και να τις αντιγράφει! Είναι κάτι που τον διασκεδάζει! Οπότε την αναγνώριση και την γραφή την έχει κατακτήσει! Του μένει να κατακτήσει τώρα και την ανάγνωση των λέξεων σιγά σιγά! Ανυπομονεί, λέει, να διαβάζει τις βιβλιο- ιστορίες μας μόνος του!
Σημαντική σημείωση!
Στο σημείο αυτό θέλω να σου πω. πως αν έχεις νήπιο και εσύ όπως και εγώ και δεν έχει μάθει ακόμα να αναγνωρίζει τα γράμματα ή να γράφει καθαρά και με την σωστή φορά (από πάνω προς τα κάτω δηλαδή↓↓↓) ή και να συλλαβίζει, τότε μην αγχώνεσαι καθόλου!
Ίσως το δικό σου παιδάκι να θέλει παραπάνω χρόνο να κάνει πράξη τις πληροφορίες που δέχεται τον χρόνο αυτό! Ίσως η δασκάλα της πρώτης δημοτικού να φρικάρει λιγότερο με το δικό σου παιδί, γιατί πολλές ισχυρίζονται ότι προτιμούν τα πρωτάκια να έρχονται χωρίς να ξέρουν προγραφή. Δυσκολεύονται να τους μάθουν τον σωστό τρόπο!
Αν δεις πως πιέζεται το παιδί ή δυσανασχετεί μην εξακολουθείς να το πιέζεις και εσύ με την σειρά σου! Άφησε το να πάρει το χρόνο του και κάποια στιγμή θα δεις πως θα έχει μάθει όσα πρέπει πριν διαβεί την πόρτα του μεγάλου σχολείου!
Εγώ έτυχε να έχω νηπΙάκι που γυρίζει με απίστευτη όρεξη από το σχολείο! Κάθε μεσημέρι έχουμε όπως λέει και ο ίδιος ” προετοιμασία”! Παρόμοιες κάρτες κυκλοφορούν free άπειρες στο Pinterest! Όποιες και αν επιλέξεις, η δουλειά σου θα γίνει εξίσου καλά!
Μαμά, μπαμπά θυμήσου! Μόνο αν το παιδί το θέλει και έχει όρεξη! Και όλα αυτά μέσα από ευχάριστο παιχνίδι με ηρεμία και κυρίως ψυχραιμία!
Εδώ μπορείς να διαβάσεις ένα πολύ διαφωτιστικό άρθρο! Πώς να βοηθήσεις το παιδί σου να μάθει να γράφει σωστά από την αρχή!
https://mamasnpapas.gr/pos-na-voithiseis-to-paidi-sou-na-grafei-sosta-apo-tin-archi/
Ιδέες να βοηθήσεις το παιδί σου μπορείς να βρεις πολλές. Η αλήθεια είναι ότι στο πρώτο μου παιδί είχα περισσότερο άγχος να μάθει να γράφει από το Νηπιαγωγείο. Είναι αυτός ο ανταγωνισμός που γεννάται ανάμεσα στις μαμάδες που κοκορεύονται ότι το παιδί τους γράφει και διαβάζει από την αρχή του Νηπίου. Δεν είχα ποτέ τέτοιες φιλοδοξίες η αλήθεια είναι. Ούτε στο πρώτο μου παιδί, πόσο μάλλον στο δεύτερο! Και ναι! Έμαθαν και τα δύο να διαβάζουν υπέροχα χωρίς καμία δυσκολία. Οπότε κανένα άγχος δεν πρέπει να σε διακατέχει. Παρά μόνο να μάθει να τα κάνει και τα δύο σωστά!
Σε μαμαδογλυκοφιλώ!
Εύη.