10+2 ερωτήσεις να γνωρίσεις καλύτερα τον Web Designer Πάνο Σακαλάκη.

Είμαι blogger εδώ και 5 χρόνια. Ομολογώ πως η σκέψη να στήσω το blog μου, την μικρή μου γωνίτσα, πιο επαγγελματικά μου φάνταζε ένα όνειρο. Τα χρήματα δεν ήταν το πρόβλημα. Το πρόβλημα ήταν ο άνθρωπος που δεν έβρισκα. Εταιρείες που στήνουν blogs και φτιάχνουν ιστοσελίδες πολλές. Άνθρωποι, όμως, που να με εμπνέουν όχι. Και επειδή τελικά τον βρήκα σκέφτηκα να τον γνωρίσεις κι εσύ! 10 +2 ερωτήσεις να γνωρίσεις καλύτερα τον web designer Πάνο Σακαλάκη

Άργησα αλλά τα κατάφερα!

Δύο χρόνια μου πήρε να το αποφασίσω. Και χαίρομαι πολύ που έκανα υπομονή τόσο καιρό, ενώ όλοι οι υπόλοιποι της δικής μου ‘γενιάς’ τα είχαν ήδη φτιαγμένα. Είχαν, όμως, και πολλά παράπονα από όσους τους βοήθησαν και αυτός ήταν σίγουρα ένας ανασταλτικός παράγοντας. Και μετά γνώρισα τον Πάνο.

Πάνος, ο Κιλκίσιος

Επειδή είμαι πολύ χαρούμενη με αυτή την αλλαγή και περήφανη για μένα μετά από τόσα χρόνια που διατηρώ τον αυθεντικό χαρακτήρα του blog μου, θέλω πολύ να γνωρίσεις καλύτερα και εσύ το παιδί που κατάφερε να το στήσει και να διατηρήσει τον χαρακτήρα που ήθελα ΕΓΩ να έχει. Του έκανα κάποιες ερωτήσεις με σκοπό να τον γνωρίσουμε καλύτερα και που ξέρεις ίσως τελικά να έχεις και εσύ όνειρα για ένα blog που θα πετάει και σήμερα να πάρεις τις απαντήσεις που έψαχνες. Όπως και να έχει θέλω να σε πείσω πως ο Πάνος είναι ο άνθρωπός σου.

1. Αρχικά, θα ήθελα να μας πεις με 5 λέξεις τι έστί Πάνος Σακαλάκης.

Web designer, blogger, μουσικός, τελειομανής, ταινιομανής (αν δεν δω σειρές ή ταινίες αισθάνομαι πως θα πάθω κάτι).

2. Τι σπουδές έχεις πάνω στο αντικείμενο του web designing.

Καμία απολύτως! Ξεκίνησα να ασχολούμαι με το blogging και το web design όταν ήμουν 14 χρονών, οπότε όταν με το καλό ενηλικιώθηκα, γνώρισα πια τόσα πολλά, που μέχρι και άνθρωποι οι οποίοι είχαν σπουδάσει το αντικείμενο σε χώρες του εξωτερικού, ήξεραν λιγότερα από εμένα. Πάντα έβλεπα και καταλάβαινα πως οι σπουδές και τα χαρτιά δεν βοήθησαν ποτέ κανέναν πάνω στον τομέα με τον οποίο ασχολούμαι, οπότε έβαζα πρώτα την εμπειρία μου και την αγάπη μου γι ‘αυτό μπροστά και έκλεινα κάθε δουλειά. Σήμερα, αν μου πει κάποιος “γιατί δεν πας να σπουδάσεις;” Απλά χαμογελάω.

3. Ξέρεις πως ήμουν πολύ διστακτική να φύγω από τον Blogger. Με έπεισες όμως. Θέλεις να μας πεις με λίγα λόγια γιατί να προτιμήσουμε WordPress από Blogger?

Δεν ξέρω από που να ξεκινήσω και από που να τελειώσω. Οι διαφορές ανάμεσα στο WordPress και το Blogger είναι τεράστιες. Στο WordPress, εκτός από το γεγονός πως είναι η πιο δημοφιλής πλατφόρμα με τεράστια διαφορά στους αριθμούς, έχεις μια κοινότητα από ανθρώπους που δημιουργούν συνεχώς plugins, themes, υπηρεσίες και χαρακτηριστικά και μια εταιρεία (την Automattic) η οποία συντηρεί την πλατφόρμα και συνεργάζεται με άλλες εταιρείες για να την κάνει ακόμα καλύτερη. Το Blogger κάποτε ήταν η μεγαλύτερη blogging πλατφόρμα στον κόσμο, πλέον βρίσκεται στην δέκατη θέση και μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα βρίσκεται πιο κάτω από την πρώτη εικοσάδα. Μέχρι και η Google, η εταιρεία πίσω από το Blogger, επενδύει πλέον στο WordPress πολλά εκατομμύρια και στο τέλος του 2019, αναμένεται να φτιάξει μια νέα πλατφόρμα για τις τοπικές επιχειρήσεις, η οποία θα βασίζεται ολόκληρη στο WordPress.

Από την άλλη πλευρά, όλες οι υπηρεσίες και τα εργαλεία τρίτων εταιρειών υποστηρίζουν μόνο το WordPress, το Drupal, το Joomla και το Squarespace, ενώ το Blogger δεν το υποστηρίζει πλέον σχεδόν κανείς. Το γνωστό blogspot που όλοι αγαπήσαμε, είναι πλέον μια πλατφόρμα την οποία χρησιμοποιούν λιγότεροι από 900 χιλιάδες χρήστες. Με όλα αυτά κατά νου, νομίζω πως μπορεί κάποιος να καταλάβει εύκολα τι του παρέχει η κάθε πλατφόρμα και ποια θα του καλύπτει περισσότερο τις μπλογκοανάγκες του.

4. Τι χρειάζεται ένα blog για να έχει επιτυχία? Έγκειται στο στήσιμο, στο περιεχόμενο, στην πολυγραφικότητα? Ή όντως το πρόσωπο πίσω από αυτό είναι η επιτυχία η ίδια. Η προσωπικότητα εννοώ.

Προφανώς όλα παίζουν ρόλο στην επιτυχία ενός blog, αλλά η μεγάλη διαφορά ανάμεσα στους bloggers είναι για το πως θέτει ο καθένας την επιτυχία. Για παράδειγμα, για ορισμένους ανθρώπους, η επιτυχία του blog τους δεν σημαίνει απαραίτητα εκατοντάδες χιλιάδες αναγνώστες και χρήματα, αλλά η δημιουργία ενός όμορφου blog που καλύπτει τις ανάγκες τους και μπορούν να εκφράζονται online. Για άλλους, ο κόσμος και τα χρήματα είναι ο όρος της επιτυχίας.

Δεν έχει πραγματικά σημασία ποιος είναι ο στόχος κάθε blogger, αυτό που έχει σημασία είναι να θέσει τους σωστούς στόχους. Αν θέλει να βγάλει χρήματα και να αποκτήσει χιλιάδες αναγνώστες, θα χρειαστεί να πάψει να το βλέπει ως blog και να ξεκινήσει να το βλέπει ως μια startup επιχείριση. Αυτό δεν παύει να σημαίνει πως δεν αγαπάει άλλο αυτό που κάνει και το κάνει για αγγαρεία, γιατί εκεί χάνει το παιχνίδι, αλλά να συνεχίσει με όρεξη και δημιουργικότητα και να προσπαθεί να πετυχαίνει κάθε φορά και από έναν μικρό στόχο που έχει θέσει.

Για να μπορέσει όμως ένα blog να επιτύχει, το πρώτο και πιο σημαντικό έρχεται και “δένει” στο περιεχόμενο. Το περιεχόμενο είναι ο βασιλιάς! Αν μάθει να γράφει βελτιστοποιημένα άρθρα για τις μηχανές αναζήτησης και χρησιμοποιεί σωστά τα κοινωνικά δίκτυα και το newsletter του, τότε κάθε στόχος που θα θέτει θα είναι και πιο εύκολο να τον επιτύχει. Φυσικά τα τεχνικά πίσω από κάθε blog είναι άκρως απαραίτητα, καθώς όσο καλά και αν γράφεις, αν το blog σου δεν είναι σωστά στημένο και δομημένο, τότε μπορείς να φτάσεις μέχρι ένα επίπεδο.

5. Πιστεύεις πως το φωτογραφικό υλικό των blogger πρέπει να είναι αυθεντικό?

Το να παρέχεις στους αναγνώστες σου μοναδικό περιεχόμενο με μοναδικό υλικό (φωτογραφίες, βίντεο, κείμενα κ.α.) είναι σίγουρα ότι καλύτερο μπορείς να κάνεις. Στις μέρες μας, αυτό που πραγματικά λείπει, είναι το μοναδικό και αυθεντικό περιεχόμενο. Αλλά επειδή δεν έχουμε όλοι μας μια DSLR ή ένα καλό κινητό για φωτογραφίες, αλλά ούτε και τις γνώσεις για να επεξεργαστούμε μια φωτογραφία, τότε οι stock φωτογραφίες είναι η αμέσως επόμενη καλύτερη λύση. Είναι δωρεάν, είναι υψηλής ανάλυσης και δεν θα φοβηθείς ποτέ περί πνευματικών δικαιωμάτων.

6. Να προτιμάμε εμείς οι bloggers τίτλους κράχτες που προσελκύουν το αναγνωστικό κοινο? Ή αυτό μπορεί να γυρίσει και λιγάκι boomerang?

Οι click-bait τίτλοι, αυτοί δηλαδή που σε κάνουν να θες να διαβάσεις το άρθρο, αλλά το κείμενο αποτυγχάνει να κεντρίσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη ή δεν παρέχει το τελικό αποτέλεσμα που θα περίμενε κάποιος από τον τίτλο, είναι και οι χειρότεροι. Τόσο για τους αναγνώστες, όσο και για τις μηχανές αναζήτησης. Ο τίτλος, προφανώς, θα πρέπει να είναι όσο πιο ενδιαφέρον γίνεται, αλλά ταυτόχρονα να μην χάνει την ουσία του άρθρου. Επίσης, οι τίτλοι παίζουν σημαντικό ρόλο για την θέση στην οποία θα εμφανιστεί το άρθρο στα αποτελέσματα αναζήτησης, οπότε χρειάζεται και εκεί προσοχή.

Ένα καλό παράδειγμα, από ένα άρθρο που βρίσκεται στο Mamas n Papas είναι το “Τάρτα Σοκολάτας“. Ο τίτλος δίνει στον αναγνώστη να καταλάβει ότι το άρθρο μιλάει για τάρτα σοκολάτας, αλλά αποτυγχάνει στις μηχανές αναζήτησης και στην ουσία που του παρέχει όντως αυτό το άρθρο.

Πως θα ‘πρεπε να ‘ταν:

  • Για τους αναγνώστες: Πως να φτιάξεις τάρτα σοκολάτας (υλικά και εκτέλεση)
  • Πιο ενδιαφέρον: Πως να φτιάξεις τάρτα σοκολάτας με οικονομικά υλικά
  • Για τις μηχανές αναζήτησης: Τάρτα Σοκολάτας – Υλικά και εκτέλεση για ένα νόστιμο γλυκό ή Πως να φτιάξεις Τάρτα Σοκολάτας (υλικά και εκτέλεση)

Οι τίτλοι δυστυχώς θέλουν και αυτοί με την σειρά τους μπόλικη σκέψη ώστε να είναι ενδιαφέρον και να περιγράφουν ακριβώς το άρθρο.

7. Εγώ και κάποιες άλλες φίλες bloggers σε αποκαλούμε guru στο αντικείμενο. Και το πιστεύουμε. Τι πιστεύεις πως σε κάνει τόσο ξεχωριστό? (εγώ ξέρω χαχα, εσύ όμως?)

Μόλις με έβαλες να απαντήσω στην πιο δύσκολη ερώτηση. Δεν είμαι σίγουρος. Ίσως να ξέρω, ίσως και να μην ξέρω. Θεωρώ πάντως πως είμαι από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν τόσα πολλά για το blogging και επενδύουν τόσο πολύ χρόνο για να κάτσουν και να τα γράψουν. Άλλωστε, κάποια άρθρα που έχω στο Inkstory χρειάστηκαν ολόκληρους μήνες για να γραφτούν, καθώς πρώτα έπρεπε να τεστάρω αν όντως λειτουργούσε αυτό για το οποίο έγραφα ή όχι. Κάθε άρθρο που υπάρχει μέσα έχει περάσει πρώτα από διάφορα τεστ ή είναι βάση της εμπειρίας μου, δεν γράφω ποτέ κάτι για να το γράψω απλά. Πολλές φορές μου ζητάνε άρθρα, αλλά δεν μπορώ να τα γράψω γρήγορα γιατί δεν είμαι σίγουρος αν λειτουργούν ή όχι, αν αξίζει ο blogger να κάνει ορισμένες αλλαγές και τι αποτέλεσμα θα φέρουν στο τέλος αυτές οι αλλαγές.

Ως εκ τούτου, είμαι αρκετά προσεκτικός με τα άρθρα και τις συμβουλές που δίνω, άρα βγαίνει και το blogging guru από εκεί; Δεν ξέρω καν αν απάντησα στην ερώτηση σου. Απάντησα; Όχι, ε; Καλά δεν πειράζει, πείτε μου εσείς να ξέρω και να μην γίνομαι ρεζίλι με τις απαντήσεις μου, χοχο.

8. Είσαι blogger. Που σε διαβάζουμε?

Αυτή την στιγμή, το προσωπικό μου blog είναι το Inkstory. Είμαι επίσης αρχισυντάκτης στο Tsouk και σύντομα θα ανοίξω και το The Outline, μια καινούργια ιστοσελίδα που ετοιμάζω εδώ και μερικούς μήνες. Παράλληλα, στον ελεύθερο μου χρόνο, φτιάχνω διάφορα quotes για το Quote of Quotes, μια ιστοσελίδα που έχω με τον κολλητό μου και μοιραζόμαστε όλα τα quotes που έχουν πει διάσημοι άνθρωποι.

9. Κατέριψέ μας το μύθο που θέλει οι bloggers να είναι κατά πλειοψηφία γυναίκες. Γιατί ξεκίνησες να γράφεις.

Αμφιβάλλω αν είναι απλά ένας μύθος, θεωρώ πως είναι γεγονός. Οι γυναίκες σίγουρα περνάνε – με μεγάλο αριθμό – τους άνδρες στην μπλογκόσφαιρα. Και όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό. Αλλά αυτό είναι καλό. Πολύ για καλό για την ακρίβεια. Οι γυναίκες δεν ομορφαίνουν απλά τον κόσμο με την παρουσία τους, αλλά και το ίντερνετ. Τα γυναικεία blogs έχουν πιο ωραίο σχεδιασμό, είναι πιο σωστά δομημένα και οι γυναίκες τείνουν να δίνουν μεγαλύτερη προσοχή ακόμα και στα πιο απλά πράγματα.

Οι άνδρες, από την άλλη πλευρά, βαριούνται να κουνήσουν το δάκτυλο τους, πόσο μάλλον να διορθώσουν τα πάντα σε ένα blog ή να επενδύσουν αρκετό χρόνο για το σωστό στήσιμο μου. Οι γυναίκες ασχολούνται και περισσότερο με τα blogs τους, παίρνουν μέρος σε διάφορες συναντήσεις με άλλες bloggers, ανεβάζουν δικές τους φωτογραφίες, φτιάχνουν δικά τους πράγματα (συνταγές, χειροποίητες κατασκευές, τέχνη και πολλά ακόμα) και γενικά πάντα έχεις τι να δεις από μια γυναίκα blogger.

Το πως ξεκίνησα να γράφω είναι μια άλλη ιστορία. Από μικρός συχαινόμουν το γράψιμο, ίσως επειδή το “πήρα” με άσχημο μάτι από το σχολείο. Δεν θυμάμαι τι με έκανε να ξεκινήσω να γράφω, αλλά θυμάμαι ακόμα τους καθηγητές μου που μου επέστρεφαν τα διαγωνίσματα και μου έλεγαν:

“Ενώ λάτρεψα την ιστορία που έγραψες στο διαγώνισμα, σου βάζω μόνο 5 γιατί δεν έχει απολύτως καμία σχέση με το μάθημα. Πρέπει να γίνεις αρθρογράφος. Το κατέχεις!”

Η απάντηση μου, ως έφηβος προφανώς, ήταν “μπααα… το σιχαίνομαι το γράψιμο”. Κοίτα να δεις ειρωνεία, γιατί αυτή την στιγμή, δεν μπορώ να ζήσω χωρίς το γράψιμο. Γράφω κάθε μέρα, όλη μέρα. Από άρθρα σε διάφορα blogs μέχρι και ένα σωρό σημειώσεις στα σημειωματάρια τσέπης μου, λατρεύω το γράψιμο. Όταν δεν είμαι καλά, γράφω. Όταν είμαι καλά, γράφω. Τι έχεις να πεις γι ‘αυτό, μικρέ εαυτέ στο παρελθόν;

10. Θα ήθελα την ειλικρινή σου γνώμη για το επίπεδο του blogging Ελλάδα. Πιστεύεις θα μπορέσουμε ποτέ να βγάλουμε τα χρήματα που βγάζουν οι bloggers του εξωτερικού?

Γνωρίζω ήδη μερικούς bloggers που βγάζουν από ένα σταθερό μηνιαίο εισόδημα κάθε μήνα, μέχρι και bloggers που δεν ξέρουν τι έχουν. Χιλιάδες ευρώ. Ναι, στην Ελλάδα. Προφανώς και δεν μπορώ να τους αναφέρω, αλλά ένα εξαιρετικό ζωντανό παράδειγμα είναι ο τύπος που γράφει αυτή την στιγμή αυτό που διαβάζεις (χοχο).

Το γεγονός πως η Ελλάδα είναι μικρή χώρα δεν παύει να σημαίνει πως δεν υπάρχουν εξαιρετικές προοπτικές. Σκέφτηκα πολλές φορές να “επεκταθώ” και στο εξωτερικό, γράφοντας στα αγγλικά, αλλά όσες φορές πήγα να το κάνω, είπα, “Ξες τι; Άστο καλύτερα, θέλω να βοηθήσω τους Έλληνες, οι ξένοι έχουν μπόλικους bloggers που γράφουν για το blogging“. Ίσως κάποια στιγμή στο μέλλον, θα δούμε. Και αυτό, φυσικά, για να επεκτείνω τις γνώσεις μου.

+1. AdSense ή Affiliate links? Τι σημαίνει το καθένα? Εδώ σε θέλω μάστορα!

Η Google AdSense είναι αναμφισβήτητα η καλύτερη εταιρεία για να βγάλεις χρήματα. Αλλά έχει και τα μειονεκτήματα της. Αρχικά, οι διαφημίσεις ανοίγουν στο ίδιο παράθυρο, άρα χάνεις engagement, και χρειάζεσαι αρκετό κόσμο για να βγάλεις λεφτά. Ακόμα όμως και αν έχεις χιλιάδες αναγνώστες, αν δεν τοποθετήσεις σωστά τις διαφημίσεις στο blog σου, δεν θα βγάλεις ποτέ αρκετά χρήματα.

Τα affiliate links είναι εξαιρετικά για να αυξήσεις αρκετά το εισόδημα σου. Αν τα συνδυάσεις μαζί με την Google AdSense, τότε είσαι καλυμμένος σε όσο αφορά το monetize του blog σου. Για παράδειγμα, ο καλύτερος συνδυασμός για εμένα αυτή την στιγμή είναι η Google AdSense με την Linkwise και την Share a Sale.

+2. Ένας blogger είναι απαραίτητα και influencer?

Όχι. Αλλά μπορεί να γίνει. Βρίσκεται στο χέρι του καθενός για το τι ακριβώς θέλει να κάνει και τι στόχους έχει θέσει. Ο blogger είναι αυτός που γράφει τις απόψεις του, ο influencer αυτός που επηρεάζει σε μεγαλύτερο βαθμό τους ακόλουθους του.

Ένα καλό παράδειγμα εδώ είναι και η Κιάρα Φεράνι, η οποία έγινε γνωστή από το blog της, The Blonde Salad. Η Φεράνι είχε τόσο μεγάλη επιτυχία ως blogger, και χάρη στις εκατοντάδες καμπάνιες και τα brand projects που έκλεινε εξελίχθηκε σε influencer. Fashion influencer για την ακρίβεια. Οτιδήποτε διαφήμιζε ή φορούσε, ο κόσμος το αγόραζε, και έτσι από μια απλή blogger, έγινε μια fashion influencer. Δυστυχώς, στην Ελλάδα, αυτή η αλλαγή για έναν/μια blogger είναι πολύ δύσκολη.

Λίγες οι ερωτήσεις και διαφορετικού περιεχομένου έτσι για να μην βαριόμαστε.

Θα σου πω μόνο πως οι φίλες ήδη ξεκίνησαν συνεργασία μαζί του. Εσύ τι περιμένεις?

Evi Sachinidou
Evi Sachinidou

Είμαι η Εύη και σε καλωσορίζω στον ονειρόκηπό μου! Εδώ μοιράζομαι μαζί σου την καθημερινότητά μου, την ζωή με τα παιδιά, τα δικά μου μυστικά ομορφιάς, εύκολες και γρήγορες συνταγές,τα ταξίδια μου και κάποια Lazy nights με περίεργα Cocktails για συντροφιά! We are Family!

6 Comments
  1. Σε ευχαριστώ πολύ Εύη, για τα υπέροχα λόγια σου και τις μοναδικές ερωτήσεις που μου έκανες! Χαίρομαι που κατάφερα να στίσω ένα blog το οποίο σου αρέσει και καλύπτει τις μπλογκο-ανάγκες σου. Σου εύχομαι μπόλικες επιτυχίες!

    1. Πάνο, οι ευχαριστίες όλες δικές μου. Βοήθησες να γίνει πραγματικότητα μια επιθυμία που είχα χρόνια τώρα. Σε ευχαριστώ και για όλη την τεχνική υποστήριξη που λαμβάνω μέχρι και σήμερα, 3 μήνες μετά!

  2. Πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη με κάποιον που όλοι ή έστω οι περισσότεροι bloggers θεωρούμε guru! Κάποια στιγμή πρέπει να φτιάξω κι εγώ τη σελίδα μου γιατί πρόσφατα μου είπαν ότι “σερβίρω αστακό σε πήλινο πιάτο” κι αυτό γυρίζει συνέχεια στο μυαλό μου!
    Πολύ ωραία η ανακαίνισή σου, Εύη μου! 🙂

    1. Έφη μου να το κάνεις! Θα bloggαρεις με περισσότερη ευχαρίστηση και δεν θα φοβάσαι μια μέρα αν θα πέσει το blog σου όπως φοβόμουν εγώ. Από την άλλη,το δικό μου είχε πολλά τεχνικά θέματα. Είχα αφήσει άτομα να μου το πηράξουν κατά καιρούς και τελικά αυτό ήταν αφελές από την μεριά μου. Γιατί ούτε εγώ ήξερα (την τύφλα μου εννοείται) και εκείνοι έχανα ώρες από τις ζωής τους να ασχολούνται με τα δικά μου προβλήματα! Τέλος καλό όλα καλά!! Σε ευχαριστώ πολύ και χαίρομαι που σου άρεσαν οι αλλαγές μου! Μόλις αλλαχτεί και το λόγκο θα πάρει εντελώς άλλη μορφή!

  3. Πραγματικά πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη, μπράβο σας! Μου άρεσε ιδιαίτερα η τοποθέτηση σε σχέση με το clickbait – την έχω πάθει μερικές φορές να κάνω κλικ σε ένα άρθρο και να απογοητευτώ από το άρθρο. Αν δεν γράφουμε πράγματα χρήσιμα, ενδιαφέροντα ή όμορφα, χαθήκαμε!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published.